Тепер після президентських виборів, незалежно від поразки чи перемоги Порошенка, нинішніх чиновників і депутатів новий Антикорупційний суд не зможе притягнути до відповідальності за незаконне збагачення за їхніми електронними деклараціями.

Сьогодні Конституційний суд визнав неконституційною статті 368-2 Кримінального кодексу — про незаконне збагачення. Ця стаття зобов'язувала державних службовців давати пояснення про джерела їх доходів і доходи членів їх сімей. У разі нездатності довести законність джерел доходів, чиновник несе відповідальність аж до кримінальної.

За даними «Цензор.НЕТ», сьогодні о 15:10 14 суддів Конституційного суду при двох голосах проти винесли рішення, і стаття 368-2 скасована, офіційно визнана неконституційною.

Сьогодні Конституційний суд виправдав усіх підозрюваних у незаконному збагаченні чиновників 01

Це сенсаційна інформація! І серйозний відкат антикорупційних реформ.

Норма про відповідальність за незаконне збагачення була прийнята в 2015 році в рамках Плану дій з візової лібералізації, тобто завдяки прийняттю цієї норми Євросоюз надав безвізовий режим Україні! Ця норма записана як умову підписання меморандуму з МВФ — і Україна прийняла на себе це зобов'язання для отримання кредитів!

КС виніс рішення за зверненням групи депутатів Ради. Рішення Конституційного суду завдало величезної шкоди репутації держави та міжнародним зобов'язанням України. Звичайно, це не призведе до скасування меморандуму МВФ і безвізового режиму, але варто чекати найжорсткіших заяв і критики, наслідки для нашої держави будуть обов'язково.

Про що мова? В державі сьогодні діє обов'язкове декларування доходів держслужбовців і членів їх сімей, але відсутнє покарання, якщо буде виявлено, що доходи чиновника — незаконні.

Саме на цьому побудовано передане три дні тому в суд справу міністра інфраструктури Володимира Омеляна, і більшість справ, які знаходяться на стадії розслідування — по заступнику голови СБУ Павлу Демчина, і по іншим держслужбовцям. І якщо зараз НАБУ виявить невідповідність доходів сім'ї заступник секретаря РНБО Олега Гладковського — то кримінальної справи по незаконному збагаченню проти чиновника вже не можна буде відкрити.

Але тепер справа Омеляна і всі інші справи будуть автоматично закриті, завтра прокурори за законом будуть зобов'язані всі закрити і здати в архів.

Конституційний суд мотивує своє рішення тим, що стаття 368-2 порушує презумпцію невинуватості. Тягар доказування законності доходів зараз покладено на самих чиновників. Тобто, якщо не можете довести звідки гроші — ви винні і сядете в тюрму.

Судді порахували, що чиновники не повинні обґрунтовувати джерела доходів. Проблема в тому, що тепер взагалі немає ніякого закону, який би регламентував цю сферу.

Подання про визнання статті неконституційною подала велика група — 59 депутатів Ради, їх інтереси представляє в КС народний депутат «НФ» і глава регламентного комітету Павло Пинзеник, який в ВР часто виступає проти залучення до відповідальності депутатів-корупціонерів, і сприяє зриву голосування за скасування недоторканності .

Сьогодні Конституційний суд виправдав усіх підозрюваних у незаконному збагаченні чиновників 02

Тепер, щоб повернути норму закону про незаконне збагачення, Верховна Рада повинна знову готувати законопроект і подавати його на розгляд. А приймуть такий законопроект тільки після наступних парламентських виборів. На весь цей час все розслідування щодо незаконного збагачення закриті, все обнулити. І у всіх фігурантів розслідувань НАПКА і НАБУ є час спокійно попрацювати з легалізації свого стану. Тому що після прийняття нового закону доведеться відкривати вже нові виробництва, з чистого аркуша, і доведеться по-новому збирати докази, і по-новому збирати пояснення, все старе буде списано в архів, і підставою для розслідування вже не буде.

Так, це такий грандіозний відкат назад в боротьбі з корупцією. І безсумнівно, що це рішення КС погоджено з чинною владою. Тепер держслужбовці, які подавали декларацію за останні три роки, по суті, отримали алібі — тепер навіть якщо закон буде відновлений в чинній редакції, їх не можна буде залучити — закон не має зворотної сили.

Ось такий збіг c корупційним скандалом в «Укроборонпрому».

Безсумнівно, тепер підуть ініціативи держави, заяви гучні, але ми розуміємо, що такі політико-правові рішення без узгодження з керівництвом країни були б неможливі.

Дуже шкода. Для сильної влади нинішня редакція статті 368-2 — найпотужніший інструмент для нищення будь корупції і олігархії, тому що стаття дозволяла при більш професійної організації роботи НАПКА і НАБУ і при появі Антикорупційного суду в найкоротші терміни залучити до відповідальності будь-якого багатія у владі. Тепер можливості майбутнього Антикорупційного суду значно обмежені.

Втім, не все втрачено для правоохоронців. У Кримінальному кодексі збереглася стаття 366 — про відповідальність за недостовірне декларування. Ця норма також дозволяє ефективно карати будь-якого держслужбовця і депутата, і тягар доведення недостовірності декларування — на самому держслужбовця. Це дуже жорстка норма, яку антикорупційні структури зможуть застосовувати як і раніше в повному обсязі. Але скасування незаконного збагачення дуже обмежує рамки відповідальності і наслідки.

Позитив у цій справі тільки один. В Україні формується мало-помалу незалежна антикорупційна система — нехай ще малодосвідчені, з купою зловживань, помилок, проблем і недоліків, але все-таки за підтримки міжнародних партнерів у цій антикорупційної системи є своя суб'єктність. І наслідки цієї самостійності дуже турбують політичні еліти.

Чого коштує така індульгенція від в'язниці для чиновників і депутатів в очах українського народу, ми дізнаємося дуже скоро — на президентських і парламентських виборах.

Джерело: Цензор.НЕТ