Головний теплопостачальник міста, ТОВ «НіжинТеплоМережі», оприлюднив наміри переглянути тарифи на свої послуги. Підстава – ріст ціни на газ. Першими з новою вартістю мають всі шанси познайомитися бюджетні установи та інші споживачі. А от населення нову ціну за послуги знатиме, та поки що не платитиме. Тут гаманцю людей у нагоді став, хто б подумав, карантин. А от саме підприємство він не порятував – на всі рахунки ТОВ «НіжинТеплоМережі» накладений арешт.

На розгляд виконавчого комітету Ніжинської міської ради подане рішення

«Про встановлення скоригованих тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання та послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води по товариству з обмеженою відповідальністю «НіжинТеплоМережі».

«Одразу після виборів, — інформує директорка ТОВ «НіжинТеплоМережі» Любов Ісаєнко, — ми отримали повідомлення про те, що ціна на газ для підприємств теплоенерго підвищується на 32,7 %. Ми зробили підрахунки і виходить: з ростом ціни на газ, зростає і тариф. Бо якщо працювати за старим тарифом, то збиток складатиме 270 грн. на кожній гКал. Ріст тарифу стосується всіх наших споживачів: для бюджетних та інших споживачів він зміниться і буде застосований; для населення – поки не застосовуватиметься в дію. Не прийнявши новий тариф, ми не зможемо сплачувати 90% за спожитий газ, а це головна умова на отримання щомісячного ліміту на нього».

Вже все традиційно: влітку загравання, в опалювальний період жорсткі умови.

Влітку транслювався справжній цінопад вартості на газ. З приходом опалювального періоду все змінилося до навпаки. НАК «НАФТОГАЗ УКРАЇНИ» підвищив ціну на природний газ уже з жовтня. Відтепер вона сягає 5 374,1 грн. за 1000 куб.м. (це без ПДВ та без урахування тарифів на транспортування природного газу), проти 4 048,5 грн. врахованих в діючих тарифах. Тож підприємство «НіжинТеплоМережі» наголошує на необхідності перегляду діючих тарифів шляхом коригування витрат на паливо (газ). При затвердженні такого коригування, тариф на тепло для всіх категорій споживачів зросте на 15,1 %, а тариф на гарячу воду — зросте на 13,6 % (це тариф без урахування витрат на утримання та ремонт центрального теплового пункту (ЦТП).


Порівняльна таблиця тарифів на теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води без урахування витрат на утримання та ремонт ЦТП

Порівняльна таблиця тарифів на теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води з урахуванням витрат на утримання та ремонт ЦТП

Тарифна головоломка: і знижували, і підвищувати планують, а діють і діятимуть взагалі інші тарифи.

Тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання та послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води по Товариству з обмеженою відповідальністю «НіжинТеплоМережі» встановлені рішенням виконавчого комітету Ніжинської міської ради № 327 від 24 вересня 2020 року і частково введені в дію з 16.10.2020 року. Ці тарифи мали б порадувати усіх, бо були знижені проти тих, які діяли з 2019 року. Підставою було зниження ціни на газ на 27,4 %. Та порадіти економії встигли лише бюджетні установи та інші споживачі. Хоча їхня радість буде лише в платіжці за жовтень. В разі затвердження коригування тарифів, їхні платежі зміняться в бік зростання.

Населення ж, так і не відчуло послаблення, бо для нього продовжили діяти тарифи 2019 року. Не скористалися зниженням, не відчуємо і підвищення. Бо й нове коригування тарифу, якщо й затвердять, то теплопостачальне підприємство застосувати не зможе. Тож для населення у платіжках стоятиме все та ж ціна 2019 року у 2036, 83 грн. за гКал.

Вийшло майже за «класичним» принципом – «і ні туди, і ні сюди».

Причина всьому цьому законодавчі тяганини.Давайте спробуємо розібратися в законодавстві: що прийняли, що відтермінували, чого ще не зробили.

У грудні 2017 року набув чинності Закон України «Про житлово-комунальні послуги». Це фундаментальний документ, який кардинально змінив відносини надавача і споживача житлово-комунальних послуг. А з 1 травня 2019 року він в повному обсязі введений в дію. З цього часу Законом змінено не лише назви комунальних послуг, а й підходи до їх надання, обліку, порядку формування та встановлення тарифів.

Втілення в життя норм і положень цього закону, зокрема, тих що регулюють надання та оплату комунальних послуг, мало здійснюватися з переходом на нові договірні відносини між виконавцями комунальних послуг і споживачами. Ці договори повинні були бути укладені протягом одного року з дати введення в дію цього Закону, тобто, до 1 травня 2020року. В цей період співвласники багатоквартирних будинків незалежно від обраної ними форми управління багатоквартирним будинком, зобов’язані були прийняти рішення про обрання форми договору з виконавцями послуг. Це, щоправда не стосувалося послуг з постачання електричної енергії та природного газу. Вони законом визначені для всіх у форматі індивідуального договору. Визначатися самостійно з формами інших договорів населення не поспішало, а через пандемію та карантинні обмеження, цей перехідний період було продовжено ще на рік.

Ось тут і криється суть нинішньої ситуації. До переходу на нові договори про надання комунальних послуг, продовжують діяти старі договори. Це ті, що укладалися за вимогами Закону України від 24 червня 2004 року № 1875-IV «Про житлово-комунальні послуги» (із змінами) та Типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 р. № 630. Тарифи на комунальні послуги є однією із істотних умов цих договорів.Таким чином, в умовах дії старих договорів (укладених до 01.05.2019р.), діють і тарифи встановленні до 01.05.2019 року.

Разом з тим, після 1 травня 2019 у органів місцевого самоврядування відсутні повноваження щодо встановлення (у тому числі за результатами коригування) тарифів на комунальні послуги, що надаються населенню за старими договорами. Тобто ніяких тарифних змін у старі договори внести вже не можна (та власне і вказані там назви послуг, яких за новим законом вже немає). Приймати нові тарифи можуть на вже нові комунальні послуги — послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами. А от застосування нових тарифів буде виключно в нових договорах про надання комунальних послуг.

Немає нових договорів – не діють ніякі нові тарифи: хоч менші, хоч більші.

В цих умовах, виконавці комунальних послуг чекали прийняття ще одного закону — закону за № 2458 під назвою «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг». Ним, зокрема, передбачається спрощення процедури укладення договорів про надання комунальних послуг та удосконалення механізмів формування тарифів на них. Та Верховна Рада України прийняла його лише в першому читанні. Повернутися до нього народні обранці обіцяють по завершенні нині діючого карантину пов’язаного з COVID-19. Відповідно й Кабінет міністрів України не спрацював — не затвердив типові договори окремо для різних моделей організації договірних відносин.

Ціни на газ скачуть, тарифи треба коригувати, а рахунки підприємства заблоковані.

5 млн. 200 тис. грн. будуть примусово стягуватися з ТОВ «НіжинТеплоМережі» на користь НАК «НАФТОГАЗ УКРАЇНИ». Це рішення суду, а його виконання забезпечив приватний виконавець, шляхом накладення арешту на всі рахунки підприємства. «Це означає, що допоки НАФТОГАЗ не отримає 5 млн.200 тис. грн., — говорить Любов Ісаєнко, — робота нашого підприємства практично паралізована. Ми не зможемо сплачувати за електроенергію, заробітну плату, закупляти необхідні для ремонтів матеріали. Поки виконавче провадження реалізовував державний виконавець, вдавалося вносити часткові сплати по боргу. А от приватний виконавець вчинив радикально». Якщо до цього додати ще й дію постанови КМУ про розподільчі рахунки, по якій 60% всіх надходжень підприємства одразу йде на сплату за спожитий газ тому таки НАК «НАФТОГАЗ УКРАЇНИ», то ситуація більш ніж серйозна.

Борг підприємства у 5,2 млн. грн. тягнеться ще з 2017 року. Та звідти тягнеться і борг держави у 5,9 млн. грн. як відшкодування різниці в тарифах. От тільки держава воліє не пам’ятати про свій борг. Остання виплата відшкодування різниці в тарифах була у 2014 році на суму у 8 млн. грн. Відтоді «фінансове мовчання»: ніяких виплат державний бюджет не передбачає. А загальна сума невідшкодованих тарифів сягає 30 млн. грн.

Борги взагалі вперто переслідують підприємство роками.

За спожитий газ воно винне 53 млн. грн. Додає свою частку до цієї суми вже і жовтень місяць нинішнього року – плюсує ще 4 млн. грн.
За спожиті послуги підприємству боргує населення. Несплаченими зависли 17 млн. грн. Опалювальний період 2019 – 2020 років вийшов на борг у 6,5 млн. грн.

«Ситуація плачевна», — резюмує керівниця підприємства Любов Ісаєнко. — За коригуванням тарифів вимушені звертатися, що робити із заблокованими рахунками – не знаємо. Якщо за зобов’язаннями держави підприємство розплачуватиметься «живими» коштами, то невідомо куди заведуть такі розрахунки і саме підприємство, і споживачів його послуг».

Зважаючи на все це, чомусь дуже не хочеться прогнозувати розвиток опалювального періоду, який тільки но стартував.

Автор Наталія Сокол
Джерело: Ніжин City
Фото з мережі