Пенсійна реформа в Україні, що має бути запроваджена в Україні вже цієї осені, по великому рахунку має на меті збалансувати поточні і частково перспективні пенсійні видатки. У той же час, вона не змінить кардинально діючу солідарну пенсійну систему.

На сьогодні більшість країн Європи вже давно перейшли до трирівневої пенсійної системи, яка успішно себе зарекомендувала. В Україні повноцінне запровадження другого рівня пенсійної системи планується лише з 2021 року. Про урядові плани реформи ми вже писали в попередніх публікаціях.

Цінним для України є досвід її найближчих сусідів. Країни східної Європи і Балтії пройшли цей шлях ще у 2000-х роках.

Як побудована трирівнева пенсійна система?

Перший рівень – солідарна система. Вона забезпечує базовий дохід людини після входу на пенсію. Розмір пенсії на першому рівні може бути фіксованим, або залежати від суми внесків і трудового стажу(ці два базові показники переважно і визначатимуть розмір пенсії в українців).

Другий рівень – обов’язкова накопичувальна система державного пенсійного страхування. Кожна особа має індивідуальний пенсійний рахунок, який формується на основі пенсійних внесків працівника та роботодавця.

З 1 січня в Україні набув чинності закон «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», яким вводиться накопичувальна пенсійна система. Вона стосується людей, які підлягають загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню та яким на дату запровадження перерахування страхових внесків до Накопичувального фонду виповнилося не більш як 35 років та які сплачують внески, або внески сплачуються за них у накопичувальну систему пенсійного страхування.

За прогнозом Міністра соціальної політики України Андрія Реви, впровадження накопичувального рівня пенсійної системи почнеться у 2021 році.

Третій рівень – недержавне добровільне пенсійне страхування. На цьому рівні громадянин, маючи вільні кошти можуть інвестувати їх до приватних пенсійних фондів. Трирівнева система дає громадянину можливість отримувати пенсію не з одного, а одразу з трьох джерел. Рівень пенсії залежить від суми накопичених коштів.

Пенсійна система Польщі Країни Східної Європи та Балтії почали реформування своїх пенсійних систем з середини 90-х років. Причиною цього стало те, що солідарні пенсійні системи цих країн вже були не в змозі забезпечити достатній рівень пенсійного забезпечення громадян.

У Польщі пенсійна реформа почалась у 1998 році, і саме її успіх став одним з факторів безболісного подолання країною Світової економічної кризи.

У той же час, люди які народились до 1949 року отримують пенсію за так званими «старими правилами» і її розмір не залежить від суми сплачених внесків.

В 2011 році у Польщі був введений закон, який створив нові субрахунки першого рівня, що фінансуються за рахунок внесків, які раніше спрямовувалися до другого рівня.

А вже в 2014 році набув чинності закон, відповідно до якого другий рівень для всіх нових учасників трудової діяльності став добровільним, як і третій. Діючі учасники трудової діяльності також можуть відмовитись від другого рівня, тоді всі їх кошти накопичені на індивідуальних рахунках будуть перераховані на перший рівень страхування.

Третій рівень страхування охоплює професійні пенсійні системи, індивідуальні пенсійні рахунки і індивідуальну безпеку пенсійного рахунку. Крім того, він має ряд податкових пільг.

З 1 жовтня у Польщі повертаються правила, згідно з якими пенсійний вік чоловіків буде знижений до 65 років, а жінок – до 60 років. Раніше він поступово зростав до 67 років для обох статей.

Пенсійна система Латвії трирівнева й працює з липня 2001 року. Головний її принцип зводиться до того, що чим більше соціальних внесків людина сплачує сьогодні, тим більшою буде її пенсія завтра. На першому рівні діє схема обов'язкового державного пенсійного страхування, що охоплює всіх платників внесків. Внески використовуються для виплати пенсії нинішньому поколінню пенсіонерів.

На другому рівні діє схема державної накопичувальної пенсійної системи. Її учасники, за посередництва компаній з управління коштами та активами, можуть свої сплачені страхові внески вкладати у фінансовий ринок і накопичувати їх для виплати пенсії.

На третьому рівні діє схема приватного добровільного страхування, яка забезпечує можливість індивідуально за своїм вибором здійснювати додаткові накопичення до своєї пенсії в приватних пенсійних фондах.

З 2014 року пенсійний вік у Латвії щороку підвищується на три місяці. У планах підвищити його до показника у 65 років, до 2025 року. Необхідний для виходу на пенсію страховий стаж повинен бути не менше 15 років. Крім того, за два роки до досягнення пенсійного віку можна вийти на дострокову пенсію, якщо страховий стаж не менший за 30 років. Втім, вийшовши на дострокову пенсію, непрацюючим особам пенсія буде виплачуватись у розмірі 50% від призначеного розміру. Також, якщо особа вийшовши на дострокову пенсію набуває статусу працюючої виплата такої пенсії не здійснюється.

Пенсійна система Естонії В Естонії пенсія система також складається з трьох рівнів. Другий рівень обов’язкової накопичувальної пенсії був запроваджений у 2004 році. З кожної зарплатні естонець перераховує 2% на свій індивідуальний пенсійний рахунок. Ще 4% перераховує держава, з соціального податку, який сплачує громадянин. Соціальний податок складає 33%. Тобто, отримавши зарплатню в 1000 євро, на громадянин вносить на рахунок 20 євро, ще 40 євро вносить держава.

Другий рівень є обов’язковим для всіх хто народився після 1983 року. Решта осіб могли приєднатись добровільно. Естонці розуміють вигідність приєднання до другого рівня. Із 33% соціального податку в Естонії 13% йде на медичне страхування, а решта на пенсійне забезпечення першого рівня(для діючих пенсіонерів). Тож громадяни, які приєднались до другого рівня сплачують лише 16% на перший рівень і 4% отримують на другий. На відміну від тих хто не приєднався і сплачує усі 20% на перший рівень. Пенсійний вік у Естонії до 2026 року має досягти 65 років. Наразі діє перехідний період для осіб, народжених з 1954 по 1960 роки. Їх пенсійний вік зростатиме поетапно – на 3 місяці за кожен наступний рік народження. Пенсії в Естонії оподатковуються: для першого рівня всі, що перевищують 220 євро, якщо людина отримує пенсію першого і другого рівня вона оподатковується, якщо вище 374 євро.

Наразі в Україні діє лише перший та частково третій рівень пенсійної системи. Реальне впровадження пенсійної реформи могло б стати дійсно реформаторським кроком. Адже за багато років політичний популізм, який ставав на заваді впровадження змін до пенсійної системи, вкорінив проблеми, які треба вирішувати вже кардинально. Україна має наочний досвід своїх європейських сусідів і партнерів, які запровадивши пенсійні реформи змогли не лише покращити добробут людей поважного віку, а і стабілізувати економічний стан держави.

Ця публікація була підготовлена в рамках проекту «Просування реформ в регіони» за сприяння Європейського Союзу (http://ec.europa.eu/europeaid). Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю ЧОЦ «Ініціатива» і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу.

Автор: Андрій Кужель